Waar is het Fa meisje als je haar nodig hebt?

Waar is het Fa meisje als je haar nodig hebt?

Als ik de woorden ‘Christelijk’ en ‘actiegroep’ in één zin hoor, krijg ik in eerste instantie beelden voor mijn geestesoog van veel te blije EO jongeren die er tijdens hun jongerendag op staan dat mensen niet dringen in de rij voor het limonade standje. Als het tenminste niet te veel gevraagd is, want, je weet wel, Jezus zou nooit dringen bij een limonade standje.
En dat is prima. Alsjeblieft, Christelijke actiegroepen, blijf in je eigen cirkel van aandacht en voel je vrij om elkaar ervan te overtuigen dat Jezus heus ook wel limonade zou kunnen vermenigvuldigen als hij dat echt zou willen.
Maar gezien de blijkbaar onuitroeibare ‘Vloeken is aangeleerd’ posters is er een redelijk rijke subgroep die het nodig vindt om de rest van de mensheid aan te spreken. En zo lang ze dat doen met posters is er ook nog steeds niet zo veel aan de hand. Ik heb het inmiddels tot mijn missie gemaakt om posters met de tekst
‘Vloeken is aangeleerd’
te voorzien van het olijke en pakkende onderschrift:
‘Dit In Tegenstelling Tot Religie, Aangezien Ieder Mens Immers Wordt Geboren Met Kennis Van De Volledige Inhoud Van Het Oude En Het Nieuwe Testament, Waarbij Katholieken Een Paar Boeken Meer Kennen Dan Protestanten Omdat Zij Minder Boeken Apocrief Noemen.’
Pakkend, nietwaar? Ja, je bent schrijver of je bent het niet.
Maar als Religieuze Actiegroepen zich met TV reclames gaan bemoeien, dan gaan ze wat mij betreft een stap te ver.
Het nieuwste doelwit van een Christelijke Actiegroep is namelijk de Axe reclames, waarbij een aantal meiden op het strand bijna hun borsten laten zien. Vooral de posters waarin een meisje bijna haar borsten laat zien, zien deze actievoerders als aanstootgevend.
Nu ben ik het op een aantal vlakken wel met ze eens. Ook ik vind de Axe reclames aanstootgevend, maar vooral omdat ze me doen denken aan betere tijden.
Wie ouder is dan dertig kan zich ongetwijfeld het Fa meisje herinneren, dat in slow-motion geheel topless door de branding rende in de richting van de camera. Hier was geen sprake van ‘bijna’. Dit liet helemaal niets aan de verbeelding over. En dit was geen reclame die na tienen werd uitgezonden. Dit was een reclame die prima in een zwevend reclameblok zo ergens in de middag voorbij kon komen rennen. In slow motion. Met echte borsten!
Het Fa meisje, dat nog steeds regelmatig figureert in mijn dromen (behalve als mijn vriendin dit leest, uiteraard, in dat geval is deze column een schalkse mengeling van feit en fictie) heeft in de jaren tachtig niemand kwaad gedaan. Ze is enkel verantwoordelijk voor mijn religieuze overtuiging dat Fa het beste douche-schuim ooit is.
Niet zo met Axe, waarbij ik vermoed dat het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor het bijna laten zien van borsten, al rekening hield met potentiële Christelijke protesten.
Als deze Christelijke Acties tegen Axe slagen, is dat een slag in het gezicht van al die pubers die dromen van de dag dat ze werkelijk borsten zien op tv (in plaats van op hun computerscherm). Ik roep daarom op tot een groot protest tegen deze Christelijke Anti Axe actie. Mannen, laat van je horen! Vrouwen, toon uw borsten! Nu het nog kan!

3 gedachten over “Waar is het Fa meisje als je haar nodig hebt?

  1. Ik meen laatst weer een fa reclame te hebben gezien met een topless dame onderwater.
    Wel grappig dat mijn brein ook een “he ze gaat weer topless” hormoon losliet… maarja ik ben ook een dertiger…

  2. Ach ja, mooie dromen waren dat. Maar ik denk niet dat we haar ’s middags lang zagen komen: vroeger had je alleen reclame rond het journaal van acht uur, als ik het me goed herinner, toch?

    1. Eerst wel, maar later werden ook de ‘zwevende blokken’ geïntroduceerd, met bijbehorende Loekie filmpjes waarin de leeuw aan een ballonnetje hing…

Reageren is niet mogelijk.

Reageren is niet mogelijk.