Ik zou er bijna mee beginnen
Soms vraag ik me wel eens af waarom de overheid zelfs ook maar moeite doet om mensen tegen zichzelf te beschermen. Kijk eens even naar de lijst van dingen die we volgens de regering anders of (liever) helemaal niet zouden moeten doen:
- Alcohol drinken
- Auto rijden (slecht voor het millieu, wel goed voor de staatskas… make up your mind)
- Werken (te veel is niet goed, te weinig ook niet)
- TV kijken (let op de kijkwijzer!)
- Games spelen (verbieden die geweldadige games! Kijk liever naar een goede Rambo film!)
- Sex
- Drugs waar geen accijns over betaalt wordt (dan maar liever roken of drinken!)
- Roken (dat moet ontmoedigd worden)
Nou wil ik hier geen lang moralistisch verhaal houden over vrijheid versus verantwoordelijkheid en zo. *GAAAAP* Dat vind ik even minder boeiend dan het feit dat de overheid werkelijk denkt dat ze invloed kunnen uitoefenen op menselijk gedrag door middel van campagnes.
Zo is het inmiddels verplicht dat er vreselijke teksten op sigarettendoosjes staan over hartklachten, impotentie en vroeg doodgaan. Er is al sprake van dat er foto’s op moeten staan van verteerde longen, verstopte aderen en Frans Bauer.
Dit is, zo ontdekte ik van de week, allemaal zonde van de moeite.
Mijn vriendin had rookwaar nodig, dus ik wachtte op haar terwijl ze dat aan de balie van de supermarkt afrekende. Mijn oog viel op een merk sigaretten met de naam (ik verzin dit niet) “Black Devil”.
Beste niet-rokers, dit is niet een door de overheid verplicht gestelde afschrikwekkende waarschuwing. Dit was de naam die de fabrikant koos voor zijn product.
“Black Devil!”
Ik vind dat zoiets als jenever de merknaam “Kater” geven. Dit is nog maar een haar verwijderd van de slogan van de frisdrank Slurm uit Futurama: “It’s highly adictive!”
Misschien zie ik er te veel in. Misschien is de maker van dit specifieke merk sigaretten gewoon letterlijk de duistere heer van de onderwereld, en is dit een manier van hem om zijn financiële belangen te spreiden. Goed zakelijk inzicht dus. En heeft het niets te maken met een cynische poging van een doorsnee tabaksboer om zijn slechtheid om te zetten in een Unique Selling Point.