Oplossing voor iPad ‘geen geluid, dock connector’ probleem

Zoals vaste lezers inmiddels weten voel ik een diepe passie voor mijn iPad. Het idee dat het apparaat stuk zou kunnen gaan is dan ook stof voor terugkerende nachtmerries. En ja hoor: precies twee weken nadat de garantie op mijn iPad verliep kreeg hij kuren. De speakers lieten geen geluid meer horen en de volume regeling verdween uit het scherm. In de iPod applicatie was de volume regeling vervangen door de mysterieuze boodschap ‘dock connector’.

Het leek er op dat het apparaat dacht dat het nog aan de oplader of PC was gekoppeld. Een beetje hannesen met de kabel (er in en er uit) wist tot mijn opluchting het probleem te verhelpen, maar dit was tijdelijk.

Al snel werd het probleem hardnekkiger: lange tijd lukte het niet om de speakers weer te laten werken.

Even zoeken met Google bracht naar boven dat ik niet de enige was met dit probleem. De oplossing was volgens de fora: de iPad omruilen. Ja, leuk, maar de garantie was net om. Geen optie dus.

Bovendien leek het me geen groot technisch probleem. Het apparaat gedoeg zich of er een stofje in het apparaat zat, of dat een connector was verbogen.

Ik ontdekte vervolgens dat de boodschap ‘dock connector’ even verdween als ik in de connector van de iPad blies, in de hoop een stofje of iets dergelijks weg te krijgen. Ook dit bleek tijdelijk, en een paar seconden later kwam de inmiddels gevreesde ‘dock connector’ weer terug in beeld.

Dit bracht de oplossing echter wel een stap dichterbij. Ik begon te vermoeden dat er op de een of andere manier een beetje condens in de iPad zat die een ongewenst contact maakte. Blijkbaar zorgde mijn warme adem er voor dat de druppels even verdampten om later weer neer te slaan, waarna het probleem terugkwam als de lucht afkoelde en de druppels opnieuw neersloegen.

En ook hielp blazen op een gegeven moment helemaal niet meer. Mijn vriendin vroeg zich zelfs hardop af of ik ballonnen aan het opblazen was in mijn werkkamer. Ik legde haar mijn theorie uit en zij kwam met een even simpele als briljante oplossing:

De stofzuiger.

En dit werkte perfect: Ik zette de slang van de stofzuiger op de aansluiting en na een minuutje zuigen verdween de dock connector boodschap om niet meer terug te keren. In plaats van er met mijn adem meer vocht in te blazen, zorgde de sterke zuigende luchtstroom er voor dat het binnenwerk nu wel goed droog werd, met een perfect werkende iPad als resultaat.

Ik weet niet of deze oplossing permanent is, maar voorlopig lijkt het er wel op. En als je zelf dit probleem hebt: probeer het eens en laat me weten of het hielp!

UPDATE 3-2-2013: Twee jaar na dato, en het geluid werkt nog steeds. Leve de stofzuiger 🙂



Leuk? Lees dan ook deze:

13 Comments

  1. Ralph Winkler

    Ik had precies hetzelfde probleem en heb dus op jouw aanraden 1 minuut met de stofzuiger aan mijn iPad gehangen (volgens mij een heel vreemd gezicht)
    Maar: Probleem opgelost!!! Helemaal happy! Bedankt voor de tip, daar heb je nog eens wat aan!

  2. Victor

    Hallo Harry

    Inderdaad erg raar hoor van die stofzuiger… Ik heb het stiekum in de bijkeuken gedaan om mijzelf niet al te belachelijk te maken 😉
    Maar ik moet je teleurstellen hier helpt het voor geen meter. Soms lijkt het even dat het erin blazen met de mond een paar seconden effect heeft maar bied geen oplossing. Het stofzuigen heeft wel effect op het beeldscherm waar je wat rimpelingen kan zien wrsch. door het vaccuum wat enigszins ontstaat…

    Ik ga morgen maar bellen met de helpdesk want ik heb nog ruimschoots garantie.
    Harry heb jij trouwens ook de ipad 2 ?

  3. Tine

    Ben net, na veel frustratie en al veel blaaswerk, op je tip terechtgekomen.
    Had net hetzelfde probleem.
    Heb de stofzuigertruc nog niet geprobeerd, maar zelf eens ” gezogen ” ipv ” geblazen”

    Probleem opgelost!

    Super bedankt! Ik heb trouwens een ipad2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.