De onverteerbare hebzucht van telecombedrijven

Mobiele aanbieders verhogen stuk voor stuk de tarieven voor mobiel internet omdat ze, blijkbaar, verbaasd zijn dat Nederlanders er graag gebruik van maken. Sterker nog, de telecom bedrijven staan paf dat mensen opeens graag gratis berichten versturen via internet in plaats van hun belminuten en SMS tegoeden aan te spreken. Inderdaad, ik ben daar net zo verbaasd over als jij. Onbegrijpelijk. Mensen zijn toch doorgaans geneigd om meer te betalen voor minder mogelijkheden? Zo zitten mensen immers in elkaar!

Oké, genoeg sarcasme. De telecom bedrijven proberen op dit moment ergens mee weg te komen wat onverteerbaar is. En dit is waarom:

1. SMSjes zijn 100% winst voor de telco’s

Dit is zo’n typisch wist-u-dat-je waar gek genoeg niemand zich druk over maakt. Een SMS versturen kost een telecom bedrijf helemaal niets. Het systeem is letterlijk ontworpen om gebruik te maken van onbezette bandbreedte op het netwerk. Het vraagt nauwelijks onderhoud, geen extra technologie en zou feitelijk al gratis moeten zijn voor iedereen die een abonnement voor zijn telefoonnummer betaalt. Daarom is iedere cent die je aan een SMS uitgeeft er eigenlijk een te veel, en de telco’s moeten niet zeuren dat hun melkkoe inmiddels door de technologie is achterhaald. Leveranciers van paardenvoer kunnen ook niet klagen over de populariteit van benzine.

2. Abonnementen hebben belbundels

Iemand met een smartphone heeft ook een telefoonabonnement. Dat betekent dat de abonnee pak em beet dertig euro in de maand betaalt voor een vaste hoeveelheid belminuten en/of SMSjes, of hij ze nou gebruikt of niet. Feitelijk is het dus zo dat we nu al te veel betalen. We maken immers steeds minder gebruik van de telefonie infrastructuur voor hetzelfde geld. Het is dan dus schandalig om nog meer geld te vragen voor het gebruik van mobiel internet, waar we al apart voor betalen!

3. Mobiel internet is blijkbaar niet zo duur

Het verbaasde me al jaren dat ik in Nederland onbeperkt op mijn iPhone kon internetten, maar op het moment dat ik de grens overging 15 euro per dag kwijt was. Ik kon met de beste wil van de wereld geen technische reden verzinnen waarom het bekijken van een website voor mij opeens duurder is als ik in Duitsland ben, terwijl de Duitser naast me in het café, die dezelfde website bekijkt, niets extra’s kwijt is. Recentelijk verlaagden de telco’s de tarieven voor mobiel internet in het buitenland radicaal, onder druk van Brussel. In plaats van 15 euro werd het opeens 1 of 2 euro, afhankelijk van je aanbieder. Dat is een tariefdaling van 87%, en ik kan me niet voorstellen dat KPN en consorten nu geen winst meer maken op deze dienst. De buitenlandse tarieven waren dus al overduidelijk schandalig, en we hebben geen reden om aan te nemen dat de binnenlandse tarieven dat niet zijn.

4. KPN heeft eerder dit soort stunts geprobeerd

Niemand weet dit meer, maar KPN heeft al eens eerder geprobeerd om met wat technobabble de Nederlandse abonnees uit te persen. Eind jaren tachtig wilde het bedrijf, toen nog PTT Telecom, geld in rekening brengen voor mislukte gesprekken, zoals bijvoorbeeld wanneer je iemand belt die in gesprek is. Al die mislukte telefoontjes zouden namelijk ‘belastend zijn voor het netwerk’ en een ‘verliespost’ zijn voor de telco. De reacties van het publiek en de pers waren echter zo negatief, dat het plan net zo snel verdween als het was opgekomen.

5. Telco’s blijven proberen om hekken om hun netwerk plaatsen

Dit is ook geen nieuw verschijnsel. (Opnieuw) KPN probeerde dit al twee keer. Zo bood het begin jaren negentig ‘Het Net’ aan, een gratis toegankelijk netwerk dat er uizag als internet, maar Het Net Niet was. Feitelijk hadden Het Net gebruikers alleen toegang tot een soort intranet, waarop alleen sites te zien waren waar de site-eigenaars voor betaald hadden. Aangezien steeds meer kleine providers gratis toegang tot het echte internet boden, kon Het Net niet langer als ‘ommuurde tuin’ blijven bestaan.

En aan het begin van deze eeuw introduceerde KPN i-mode in Nederland, al snel gevolgd door een reeks concurrenten zoals Vodaphone Live. Ook dit waren ommuurde tuinen met enkel toegang tot een kleine selectie diensten. De telco’s zagen het succes van i-mode in Japan (wat een heel ander verhaal is, en niet toepasbaar op de Westerse markt) en bedachten dat ze dat nieuwerwetse internet alsnog zouden temmen door sitebouwers geld te vragen om er op te mogen. Al deze nep-netten zijn inmiddels ter ziele.

6. De telco’s komen alleen met hun trucs weg als niemand klaagt

De bovenstaande voorbeelden tonen aan dat de grote telecom bedrijven keer op keer proberen om hun oude verdienmodellen te beschermen, maar ook dat flink klagen erover helpt. En misschien dat de telco’s dan gedwongen zijn om internet volledig te omarmen in plaats van het als ‘extra melkkoe’ te zien.

7. Internet gaat niet weg

Net zoals de telegraaf inmiddels is verdwenen, is het einde van het traditionele telefoonnet in zicht. Dat de huidige bedrijven zich krampachtig aan hun oude systeem vastgrijpen is zoiets als je aan de boeg van de Titanic vastklampen en volhouden dat hij onzinkbaar is. Over tien jaar is alle communicatie gebaseerd op TCP/IP, het protocol van het internet. Of misschien zelfs een beter systeem. Laat deze bedrijven daar nu maar vast aan wennen en in investeren in plaats van de laatste cent uit hun klanten te persen.



Leuk? Lees dan ook deze:

2 Comments

  1. Stone

    ik ben geen smartphone gebruiker en misschien kom het daar door dat ik het probleem niet snap. ik lees nu al weken dergelijke klaagzangen. telco hebben twee problemen 1 hun datanetwerken raken overblaast. niet door voip of ping gebruik maar door mensen die behoeft hebben om video en audio te streamen. en 2 door voip en ping lopen hun inkomsten terug waardoor ze minder kunnen investeren in netwerk uitbreiding of onderhoud zonder te snijden in bedrijf uitjes naar de bahamas of het uit betallen van dividend. internet is de laatste jaren weg gegeven als lokkertje voor veel te duren abbo. maar nu genoeg mensen internet hebben om voip en ping tot bruikbare systemen te maken willen we ineens af van die duren abbo maar nog wel zo goed als gratis internet. nu moet ik ineens gaan betallen naar mijn verbruik dat kan toch niet.

  2. hebzuchtvankpn

    KPN elke eurocent die ik daar aan uitgeef vind ik er 1 te veel. Liefst kapte ik met al hun producten. Als ik over kan stappen naar de concurrent graag. KPN is een schofterig duur bedrijf wat denkt dat ze overal zo leuk zijn en iedereen misbruiken. Ik slik antidepressiva, dat zegt al genoeg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.