Manipuleer mij maar lieg niet!

Hoe ouder ik word, hoe vaker ik tegen de televisie zit te roepen. Ik heb hier vaker over geschreven: er zijn reclames die op mij hetzelfde effect hebben alsof ik naakt zit vastgebonden op een bos distels terwijl mijn ontvoerders tegelijkertijd hun nagels over een schoolbord schrapen en een stuk zilverpapier op mijn vullingen duwen.

Vroeger was het hoogtepunt van reclame irritatie dat van de wasmiddelenreclames. Maar dat zijn inmiddels oases van goed geacteerde stukjes ‘slice of life’ vergeleken met wat tegenwoordig tussen verder best redelijke tv programma’s op me af komt.

De campagne die mij het meest doet schuimbekken is die van Vifit, waarin mensen naakt door een wintersport gebied lopen, gevolgd door de tekst “wat doe jij aan je weerstand?” Of soortgelijke spotjes van VSM waarin mensen door de regen lopen, maar “zich geen zorgen hoeven maken!” want “VSM!”

Ik begin met een soort Cassandra te voelen: mensen worden niet ziek van regen of kou of tocht of gebrek aan sjaals of ondergoed. Mensen worden ziek van bacteriën en virussen. Die bacteriën en virussen krijg je door contact met anderen, door handen te schudden, in elkaars gezicht te niesen, of naakt tegen elkaar aan te kruipen in de skilift.

Hoewel ik nooit veel waarde heb gehecht aan reclames als betrouwbare informatiebron (met uitzondering van die van Apple uiteraard) lijkt het of het steeds minder uitmaakt of wat reclamemakers zeggen ook klopt.

Kijk, dat een autofabrikant zegt dat zijn auto beter is dan die van de concurrent, of dat Unilever roept dat hun wasmiddelen schoner wassen dan merk X, tja dat zal wel. Ga je gang. Dat werkt ook prima, gezien mijn jarenlange haast religieuze overtuiging dat Coca Cola lekkerder is dan Pepsi. Zie, reclamemakers: dat is genoeg! Manipuleer mij met vrolijk dansende mensen die leuke dingen doen en toevallig jullie product gebruiken. Daar trap ik graag in. Met plezier zelfs.

Maar ik word oprecht kwaad van spotjes die het gemiddeld IQ van Nederland expres naar beneden brengen.

Is het niet genoeg om suikerwater te verkopen? Of bedorven melk met heel veel suiker? Moeten we dan ook nog eens geloven dat het gezond is?



Leuk? Lees dan ook deze:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.