Deze column ondersteunt het natuurlijk vermogen van het lichaam

Ja ik weet dat deze column laat is. Je dacht zeker dat ik mijn voornemen tot een Kerstmarathon al na vier dagen heb laten varen? Nou mooi niet. Ookal heb ik op dit moment niks zinnigs te zeggen, ik ga door.

Oh wacht, nu lijkt het alsof ik zeg dat ik niks zinnigs ga zeggen. Dat moet ik niet doen. Daar haken lezers alleen maar van af. Ben je er nog? Ah gelukkig.

Ik wil het even kort hebben over het woord ‘ondersteunt’. Het valt me steeds vaker op hoe vaak dat woord voorkomt in reclames. Dit product ‘ondersteunt’ de weerstand. Deze zalf ‘ondersteunt het regeneratieve vermogen van de huid’.

Nu weet ik een paar dingen, waarvan reclamemakers liever niet hebben dat ik ze weet. Om te beginnen wat betreft al die cosmetische smeersels: die mogen wettelijk gezien niets doen. Ze mogen niet doordringen in de huid en mogen al helemaal geen dingen doen met je DNA of je ‘Celregeneratie’. Waarom niet? Omdat de wet zegt, dat het dan een medicijn is. En voor medicijnen gelden een heleboel regels die niet van toepassing zijn op veel te dure vette smeerseltjes.

Dan het woord ‘ondersteunt’. Dat is een zogenaamde ‘gezondheidsclaim’ die feitelijk niets claimt. Het is een woord zonder duidelijke betekenis, en is op geen enkele manier te meten. ‘Ondersteunt het immuunsysteem’: wat een kul! Zelfs een patatje met mayo ondersteunt het immuunsysteem, aangezien het energie bevat die het lichaam op gang houden. En als we geen energie hebben (als we stoppen met eten) dan houdt ons immuunsysteem er tegelijk met ons hart en andere organen gewoon mee op.

Nu zal er ongetwijfeld iemand zijn die nu roept: ja maar dat bedoelen ze niet in de reclame! Let er eens goed op. Is er werkelijk een claim te horen bij smeersels, voedingsdingen en veel te dure Yoghurt die keihard zegt wat het doet? Is er een yoghurt waarop staat: “Hiervan ga je gegarandeerd beter poepen” of “Hiermee voorkom je in 99% van de gevallen besmetting met de griep”?

Nee, want dat kunnen ze niet hard maken. En omdat ze dat niet hard kunnen maken, suggereren ze het alleen. En blijkbaar is dat voor heel veel mensen meer dan genoeg.

Is dat nou allemaal erg?

Ja. Dat is heel erg. Want doordat heel veel mensen niet weten wat wel en niet werkt, en de reclames zo alomtegenwoordig zijn, geven deze mensen samen miljarden uit aan dingen die niet werken.

Kunnen we dat echt niet beter besteden?



Leuk? Lees dan ook deze:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.