Een ‘S’ is geen ‘S’?

Sommige dingen zie je niet meteen. Je kan jarenlang een huis passeren en dan opeens opmerken dat de kozijnen oud roze zijn. Misschien is dit ook een vorm van zelfbescherming. Als je echt alles in je omgeving waarneemt, loop je een groot risico om mentaal kort te sluiten.

Zo zag ik vanmiddag toen we langs de buurtsuper wandelden een reclameposter voor Dubbelfris. Tenminste, dat is wat ik eerst zag. Diep in mijn riep een stemmetje: “Laat nou maar! Niet nog eens kijken! Gewoon doorlopen!”

Dit stemmetje is net zo’n effectieve afschrikking als bordjes met ‘hier geen honden uitlaten’, ‘verboden fietsen te plaatsen’ en ‘Nieuwste CD van Frans Bauer’. Dus uiteraard keek ik nog een keer naar de poster. En toen zag ik het opeens. Er staat geen ‘Dubbelfris’. Er staat ‘Dubbelfrisss’.

En met dezelfde fascinatie waarmee sommige mensen naar medische programma’s met veel injectienaalden kijken, staarde ik naar deze naam. Dubbelfrisss. Drie keer een ‘s’. Een moment lang verwierp ook het bewuste deel van mijn brein deze spelling. In wat voor waanzinnig universum leven we als ‘fris’ niet meer voldoende is om frisheid uit te drukken. En drukt het wel extra frisheid uit?

Ik kreeg een korte flashback naar mijn jeugd, waarin ik tegen iedereen een mop uit de Donald Duck vertelde: “Er lopen twee ballonnen door de woestijn. Zegt de een tegen de ander: pas op voor die cactusss.” Een mop die overigens in dezelfde moppentrommel stond als “Er lopen twee leeuwen door de Kalverstraat. Zegt de een tegen de ander: wat is het hier rustig he?”

Lang kon ik me niet in mijn jeugd verstoppen. De twee extra ‘s-en’ bleven staan en staarden me uitdagend aan. “Sss! Sss! Frisss!” leken ze te fluisteren. Ik zag voor mijn geestesoog hoe twee geblondeerde trendy reclamejongens elkaar feliciteerden. “Mensen zullen overdonderd zijn door dit beeld van frisheid! Ze denken aan klaterende bergbeekjes! Koele druppels die langs de slanke hals van het flesje druppelen.” Waarna ze elkaar net iets te lang in de ogen kijken. “Kus mij!” zegt de ene tegen de ander, “Maar pas op voor die cactusss!”

Ik voelde dan ook niet hoe mijn hoofd de straat raakte, terwijl ik buiten westen raakte van een overdosis marketing. Hoe ik thuis gekomen ben weet ik niet. Wel moest ik, ondanks datzelfde stemmetje, toch nog even op internet kijken of het inderdaad klopte wat ik had gezien. En via Google ontdekte ik dat ik het niet gedroomd had. Die poster tenminste. Het heet echt zo. Er is zelfs een complete Hyves aan gewijd. Een Hyves met de naam dubbelfriss.hyves.nl.

dubbelfriss.hyves.nl Zie je? Zelfs de fans willen het niet geloven.

Maar niet verder vertellen dat ze de naam fout hebben! Ssst!



Leuk? Lees dan ook deze:

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.