Ben ik nou gek?

Help me even. Al enige tijd hebben mijn vriendin en ik een verschil van mening, dat iedere keer weer oplaait bij het naderen van een rotonde. Ik erger me namelijk dood aan mensen die niet op de (in mijn ogen) juiste manier richting aangeven bij een verkeersplein. Volgens mijn vriendin ben ik echter de enige die het op ‘mijn’ manier doet.

Als ik een rotonde nader, en ik wil (in rijschool termen) ‘kwart rond’, dan geef ik rechts richting aan voor ik oprijd. Op die manier is het duidelijk voor de auto rechts, dat hij op mij moet wachten, en dat andere auto’s dat niet hoeven te doen. (Zie figuur A)

figuur-a1

Wil ik echter ‘drie kwart rond’ dan geef ik links richting aan, zodat alle auto’s weten wat ik van plan ben, en dat ze waarschijnlijk moeten wachten met oprijden tot ik voorbij ben. (Zie figuur B)

figuur-b1

Op papier is dit een perfect systeem. Alleen lijkt het er op dat ik de enige ben die dit toepast. Ik ben hierover niet bitter (echt niet!) maar ik vraag me af of dit systeem is ontsproten aan één geniale rij instructeur, of dat iedereen dit leert, maar het vervolgens aan zijn laars lapt. Net zoals ik de enige schijn te zijn die bij wegwerkzaamheden inderdaad de aangegeven 50km/uur ga rijden terwijl iedereen me met 100 voorbij stuift, soms zelfs met een blik van irritatie over mijn slakkengang.

Ik open hierbij de vloer voor meningen. Wie heeft er gelijk? Mijn vriendin of ik?

Edit: Ik had de discussie uiteraard liever hier gehad :-), maar zo te zien wordt er hier in elk geval druk over gekletst.



Leuk? Lees dan ook deze:

12 Comments

  1. Peter

    Hoi!

    Jij hebt helemaal gelijk: Wanneer je een rotonde driekwart rond gaat, dien je bij het naderen van de rotonde je linker richtingaanwijzer te gebruiken, zodat duidelijk is welke kant je op wilt. Wanneer je je op de rotonde bevindt en daadwerkelijk de juiste afslag gaat nemen, dán je rechter knipperlicht aan 🙂

    Ik vond op http://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/5448-rotonde-rijden-richting-aangeven-en-afslaan.html een uitleg over rotondes, en vooral het stukje over richting aangeven:

    Richting aangeven Linksaf
    * Naar links bij naderen en oprijden van de rotonde
    * Richtingaanwijzer uit zodra je op de rotonde bent.
    * Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

    Richting aangeven rotonde Rechtuit
    * Géén richting aangeven bij naderen en oprijden van de rotonde.
    * Naar rechts: een kwart voor je de rotonde wilt verlaten.

    Richting aangeven Rechtsaf
    * Naar rechts: bij nadering, oprijden en verlaten van de rotonde

  2. Kassie

    Mijn rijinstructeur zei: benader het als een kruispunt, zit je erop, zie het als een weg. Dus ga je linksaf, geef links aan. Eenmaal op de rotonde, sla je rechtsaf, en geef je recht aan. Dat laatste moet je zeker doen, want als de auto ben die op jou wacht en je slaat net voor me neus af, zonder richting aan tegen, dan … #&$&@($ 😉

  3. JeeMiNee

    Een rotonde is geen verkeersplein. Op een verkeersplein heeft het verkeer van rechts voorrang en dus niet het verkeer dat er al op rijdt! Op een rotonde heeft verkeer dat over de rotonde rijdt voorang op verkeer dat de rotonde op wil.
    Wat jij geleerd hebt gold voor de grote ouderwetse verkeerspleinen met meerdere rijstroken om er op te komen en met meerdere rijstrolen om er overheen te rijden. Je reed dan, om linksaf te slaan inderdaad links, en terwijl je, al rijdende over het verkeersplein je ‘afrit’ naderde ging je steeds meer naar buiten toe tijden. Dit leidde in de praktijk tot veel blikschade omdat je steeds je dode hoe rechtsachter in de gaten moest houden. Midden jaren negentig zijn deze verkeerspleinen allemaal veranderd in ofwel gewone kruisingen, ofwel (mini-)rotondes met een gewijzigde voorrangsregeling. Hierop geldt wel degelijk dat je geen richting hoeft aan te geven als je er op komt, maar wel als je er weer af wilt. Het staat je namelijk vrij om enkele rondjes te rijden (de oorspronkelijke reden van de overheid begin jaren vijftig om niet de voorang op de rotonde zelf te leggen, stel je eens voor dat de mensen de hele dag rondjes gingen rijden). B belangrijk is dus aan te geven wanneer je er af wilt, niet dat je er op wilt.

  4. JeeMiNee

    En check anders gewoon Wikipedia:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rotonde_(verkeer)
    Daar staat letterlijk:
    Richting aangeven
    ‘Bij het afslaan van de rotonde is het verplicht richting aan te geven naar rechts. In de Nederlandse rijopleiding wordt aangeleerd naar links richting aan te geven bij het voor 3/4 nemen van de rotonde. Dit is echter niet verplicht, en in België, Duitsland en Oostenrijk zelfs verboden.’

    Oftewel de Nederlandse rij-instructeurs hebben blijkbaar collectief een steekje los.

  5. Een rotonde is toch het eenvoudigste dat er is…
    Kom je er op dan kan je maar 1 richting op … met het verkeer mee naar rechts (of links in Engeland). Dan moet je niet pinken, want iedereen weet dat je die kant op gaat. Dat zou het zelfde zijn als naar rechts pinken als de straat naar rechts afbuigt.

    Eens je op het rond punt bent moet je uiteraard wel pinken wanneer je er af gaat, dan kunnen de voertuigen die klaar staan om op te rijden vlot invoegen.

    “Simple as milk”

  6. Ralph

    euh… oh nee, ik kom net terug uit engeland 🙁 me and my big mouth… and small brain.

    Overigens is het volgens mij niet verplicht om links aan te geven voordat je de rotonde driekwart wil rijden, het is in ieder geval wel verplicht richting aan te geven naar rechts bij het afrijden van de rotonde…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.